Milé děti, zdravím Vás a zítra v PONDĚLÍ 2.11. se sejdeme na online výuce v Team 4.A v 9.30!! Mějte nachystané učivo na ČJ, M a VL. Zadám učivo ČJ na celý příští týden, postupně si jej plňte. UČEBNICE: Projít str. 32 - 37 - opakovaně se učit rámečky str. 32 - ZÁKLADNÍ SKLADEBNÍ DVOJICE, dál už jen ZSD a str. 35 - SLOVESA - je to opakování, ale ZSD jsme měli na jaře nové už v rámci distanční výuky, (viz příspěvky ČJ ve 3. tř.), budu zítra podrobně vysvětlovat. Pořádně si projdi diktáty ze str. 21, 29 a 37, občas se k nim vrať nebo si je zkus napsat, popř. požádej někoho z rodiny, ať Ti je nadiktuje. 10 slovních druhů, prvních 5 ohebných, dalších 5 neohebných. 5 ohebných - tzn., že se ohýbají - mění se jim tvary - koncovky. 1 - 4 podst.jm., příd.jm., zájmena a číslovky se skloňují podle pádů a pádových otázek, určujeme u nich PÁD, ČÍSLO, ROD. SLOVESA se ČASUJÍ podle osob, určujeme u nich OSOBU, ČÍSLO, ČAS. Osoby jsou 3 v jednotném a 3 v množném čísle. SLOVESNÉ TVARY máme JEDNODUCHÉ (jedno slovo - nesu, čteme) a SLOŽENÉ (více slov - budete psát, byl bych šel). OSOBY: č.j., č.mn. 1. JÁ skáču, 1.MY skáčeme 2.TY skáčeš, 2.VY skáčete 3.ON, ONA, ONO skáče, 3.ONI, ONY, ONA skáčou, skáčí Zkuste si časovat různá slovesa ve všech osobách postupně v jednotném i množném čísle. INFINITIV = neurčitý tvar slovesný, (neurčitek), kdy nemůžeme určit osobu, číslo, čas, (nepoznáme, kdo to dělá), KONČÍ VŽDY na -t, dříve na -i, př. pomoct - pomoci, upéct -upéci, najít - najíti apod. ČAS: - MINULÝ (už to proběhlo, stalo se to), př. vařil, četli, psala,... - PŘÍTOMNÝ (právě se to děje, teď to probíhá), př. vaří, čtou,... - BUDOUCÍ (teprve se stane, teprve to proběhne), př. napíšeme, uvaříš, budete psát,... Zkuste si nějaké sloveso vyčasovat ve všech osobách č.j. i č. mn. ve všech třech časech. ZÁKLADNÍ SKLADEBNÍ DVOJICE: VĚTU TVOŘÍ SKLADEBNÍ DVOJICE, nás zajímá ZÁKLADNÍ SKLADEBNÍ DVOJICE, kterou tvoří PODMĚT a PŘÍSUDEK. Jako PRVNÍ hledáme vždy PŘÍSUDEK = sloveso ve větě, ptáme se na něj - Co dělá...?, potom POMOCÍ 1. pádové otázky KDO? CO? a PŘÍSUDKU hledáme PODMĚT. Př. - věta: Naše maminka vaří polévku. Co dělá maminka? Vaří. Přísudek je vaří, (sloveso, to, co se v té větě děje), Kdo, co vaří? Maminka. Podmět je maminka, (ten, kdo to v té větě dělá), maminka vaří = ZÁKLADNÍ SKLADEBNÍ DVOJICE - zkratkou ji označujeme ZSD. Př. - věta: Malé děti běhají po zahradě. Co dělají? Běhají = přísudek. Kdo, co běhá? Děti = podmět. Děti běhají = ZSD. PRACOVNÍ SEŠIT: str. 17 - 19, zkus si v pondělí ráno před online výukou udělat str. 17, společně pak projdeme. PS - VYJMENOVANÁ SLOVA: jen 2 str. 14 - 15. ČÍTANKA: Ti, kdo byli pilní, mají už přečtený článek Kodiak v opeře, tedy jen další 3 str., jinak si během celého týdne přečti str. 34 - 40, trénuj hlasité čtení s přednesem i tiché čtení s porozuměním obsahu, tedy abyste děti, věděly o čem čtete. Prosím, dejte podepsat rodičům do čtecího listu, při domácí (distanční) výuce je trénování čtení na Vás, tak ať vidím pokrok a ne zhoršení! Těším se zítra na Vás online v 9.30 v ČJ. Bl.
|