Ve středu 2.11. 2011 v 8 hod. ráno jsme se vydali do budovy CHKO Slavkovský les, kde na nás čekala pí. K. Dvořáková. Po vstupu do místnosti jsme všichni věděli, jaký výukový program je pro nás připraven – „Včely a další společenský hmyz“. Sedli jsme si do kruhu a po krátkém přivítání jsme se začali dozvídat velmi důležité informace o včele a dalším hmyzu (o vosách a sršních). Nejprve jsme včelu zařadili k bezobratlým živočichům a k blanokřídlému hmyzu. Na nákresu jsme se naučili části těla a jejich funkce. Potom jsme se rozdělili do skupin. Každá skupina si vylosovala lísteček, kde bylo napsáno, jakou úlohu má včela v úlu (rozdělení na kasty). Naším úkolem bylo předvést např. královnu, trubce, dělnici čističku, dělnici strážkyni, dělnici stavitelku, dělnici krmičku, dělnici létavku. Ostatní skupiny musely správně uhodnout. Je velmi zajímavé, jak mají včely rozdělené úlohy v úlu. Prohlédli jsme si včelu pod mikroskopem, mnoho krásných obrázků a fotografií. Naučili jsme se od sebe rozlišit trubce, královnu a dělnici. Porovnali jsme mezi sebou včelu, vosu a sršně. Velmi zajímavým povídáním bylo o dorozumívání mezi včelami. Pokud někde dělnice létavky, které sbírají pyl a nektar, najdou potravu, přiletí do úlu a tzv. tanečky upozorní ostatní dělnice létavky jakým směrem, jak daleko a jakou našli potravu pro ostatní. Děti si také na takové dělnice létavky zahrály. V budově měly schované bonbony a ty měly za úkol ve skupinách najít. Vždy jeden ze skupiny věděl, kde mají bonbony schované a tzv. tanečky měly ostatní nalákat na „potravu“. Za chvilku si všichni přinesli bonbony. Na závěr jsme si povídali o včelařství. Prohlédli jsme si úl, plástve, které krásně voněly medem. Seznámili jsme se s pomůckami, které musí včelař používat. Děti si vyzkoušely i ochrannou kuklu na hlavu. Na konec jsme si popovídali o prospěšnosti včel. Druhý den jsme v přírodovědě pokračovali povídáním o včele medonosné.
(L. Vaňková)
|