Google hledávání na tomto webu:

Expedice "BEROUNKA 2016"

Po celých 5 dní se žáci 3.B a 4.B třídy ponořili do historie naší země. V týdnu od 19. - 23. září se vydali se svými učitelkami do Stradonic u Nižboru, centra keltské kultury, aby si užili krásného babího léta a přitom se dozvěděli něco o pravěku i o Keltech, velké skupiny kmenů, která ve starověku obývala většinu území Evropy. Skočili jsme i do středověku, abychom se seznámili s nejvýznamnějším českým králem a římským císařem Karlem IV.
To vše nabízí Berounsko, nádherný kraj.
1. den, po příjezdu do penzionu Klamovka ve Stradonicích, po obědě a ubytování jsme si vyšlápli do blízkého nižborského zámku - centra keltské kultury. Interaktivní program "Hra na pravěk" nás i děti nadchnul. Po rozdělení do skupin se všichni octli v době, kdy se zrno drtilo mezi kameny a ze vzniklé mouky se uhnětla placka, která se upekla na kamenech na ohni, kdy se lidé učili upříst lněné vlákno a tkát na primitivních stavech své oblečení, kdy vyráběli šperky a tím dávali na zřetel, jak jim záleží na kráse a reprezentativní podobě svých doplňků. Po celou dobu nás provázel archeolog, který vysvětlil, jak archeologové pracují, co nalézají a co to vlastně pro nás znamená.
2. den jsme strávili v pravěku - odjeli jsme do nedalekých Skryjí a navštívili muzeum Joachima Barranda, francouzského inženýra a paleontologa, který zkoumal zkameněliny v Čechách, zvláště prvohorního trilobita. Viděli jsme mnoho zkamenělých trilobitů a ve sklepních prostorách si děti poté mohly zkusit rozbíjet geologickým kladívkem kameny, zda se nějaký prvohorní živočich objeví.
Následná cesta ke skryjským jezírkům a vodopádu nás osvěžila.
3. den nás očekávali v nižborské sklárně Rückl Crystal a. s.
Během exkurze jsme se seznámili s jednotlivými etapami výroby křišťálových výrobků ruční technologií, tedy hutním provozem, zpracováním, kreslením a broušením. Bonusem bylo foukání do sklářské píšťaly Vaneskou, která ten den slavila narozeniny:-)
Po (opět) pěším návratu do penzionu, obědě, následném poledním klidu a výuce nás autobus odvezl do obce Karlštejn. Vyšlápli jsme si kopec ke hradu, seznámili se s jeho historií a vydali se po turistické značce 8 km do obce Svatý Jan pod Skalou. Cestou nás čekalo převýšení v podobě Bubovických vodopádů. V cíli jsme se však osvěžili pramenem léčivé vody (pramen sv. Ivana), který vyvěrá hned vedle kostela, pod oknem Ivanovy jeskyně. Svatý Ivan byl první český poustevník.
4. den, mlhavý po ránu, kdy jsme vyjeli do Koněpruských jeskyní, sliboval a posléze splnil krásný, slunečný den.
V jeskyních nás však uvítal mladý a vtipný průvodce a tak cesta mezi podzemními stalaktity, stalagmity a stalagnáty byla dychtivá po informacích. Zvláště penězokazecká dílna děti zajímala.
Když jsme se vynořili, byl krásný, slunečný den a nás čekala naučná stezka Zlatý kůň. V Houbově lomu jsme našli spoustu zkamenělin.
Autobus nás potom odvezl do Berouna. Vyšli jsme na Městskou horu, kde mají již léta azyl medvědi z večerníčku: Vojta, Kuba a Matěj. Dozvěděli jsme se, že Vojta již zemřel, a když se vybatolil Kuba, děti ho nemohly poznat! No, je to již spousta let, kdy Václav Chaloupek natočil seriál Méďové...
Skvělé prolézačky v areálu nás zcela opanovaly a pak jsme vylezli na rozhlednu. Ten výhled na celý Beroun!
Po návratu jsme opět tvořili, psali, potom i balili... a pak nás čekala noční hra! Skvělé, všichni to zvládli!
V pátek jsme hned po snídali odjeli ze Stradonic směr Lužná u Rakovníka, cíl: Muzeum českých drah. Takovou spoustu historických lokomotiv děti ještě neviděly, i když jich - bohužel - několik odjelo zrovna do Chebu, kde se následující den konal Den železnice. Přesto jsme viděli a dozvěděli se dost.
Podtrženo, sečteno:
- děti si užily týden na zdravém vzduchu
- dozvěděly se o historii víc, než z učebnic
- strávily týden bez rodičů, ve společnosti svých kamarádů
... a co chtít víc?

(J. Sklenářová)

Aktuality

Návštěva Techmánie v Plzni 2.A

Tvořivá dílna 2.A

ART - Camp v Německu

Recitační soutěž a OČJ

Olympiáda v českém jazyce - okresní kolo